PR
Veel ondernemers zien het belang van free publicity in, maar hebben geen idee hoe te beginnen. That’s where I come in! Ik zorg dat jouw product, dienst of expertise de media-aandacht krijgt die het verdient.
Kies voor mijn ervaring én netwerk
Als ervaren pr-professional (en als freelance journalist met 20+ jaar ervaring!) weet ik precies hoe je de media geïnteresseerd krijgt in jouw verhaal. Daarnaast heb ik een groot netwerk van journalisten en (hoofd) redacteuren. Ik weet exact naar naar wat voor verhalen ze op zoek zijn. Dat scheelt jou heel veel tijd, energie en uitzoekwerk. Ook staat het een stuk professioneler als je niet zelf hoeft te roepen hoe geweldig jouw product, dienst of persoon is, maar dat een ander dat voor je doet.
Scroll door om mijn werkwijze te zien – of neem meteen contact met me op!
Voor enthousiaste vrouwelijke ondernemers!
Ik zet me graag in voor ambitieuze vrouwelijke ondernemers met een product/dienst/expertise die impact willen maken met een product waarvan ik geloof dat de media daar net zo enthousiast over zullen zijn als ik. Dus of je nou hulp nodig hebt bij de communicatie van een nieuwe investeringsronde voor je duurzame miljoenenbedrijf (jup, I did that!) of een fair trade sjaal hebt ontworpen die je het liefst in de modebladen (en om ieders nek) ziet: bij mij ben je aan het juiste adres. Ik bruis van de ideeën, ga strategisch te werk en krijg er een enorme kick van om jou met je product, dienst of expertise in de media te krijgen.
It pays off…
Al vele leuke ondernemers heb ik met succes geholpen om hun verhaal met de wereld te delen. Check vooral de testimonials om alvast enkele enthousiaste reacties te lezen. Wist je trouwens dat free publicity meer waarde heeft dan betaalde advertenties? De redacteur of journalist kiest er immers zélf voor ergens enthousiast aandacht aan te besteden – en dat geeft consumenten vertrouwen in jouw product of dienst.
Mijn klanten hebben onder meer aandacht gekregen in: NRC, Intermediair, Grazia, Het Financieele Dagblad, Marie Claire, Nu.nl, BNR Nieuwsradio, &C, Flow, MT/Sprout, Vrouw, Trouw, MT/Sprout, Santé, Kek Mama, De Ondernemer, Flair, Libelle, Het Parool, Nu.nl, AD.nl, Nouveau, Radio FunX, Vriendin, Elegance, Zin, Quote, Plus, Margriet.
Samenwerken?
Wil je meer informatie of ben je benieuwd hoe ik ook jou aan free publicity kan helpen? Ik hoor graag van je!
Mijn werkwijze
in ’t kort
*
Wellicht ten overvloede, maar ik houd mijn journalistieke en pr-werkzaamheden strikt gescheiden. Ik zal in de periode dat ik door je ben ingehuurd dus nooit als journalist aandacht aan jouw product of dienst besteden. Maar ik doe iets veel beters: ik zorg dat vele andere journalisten en redacteuren dat wél doen. 😉
1
Klaar voor de intake?
Als we hebben besloten dat we met elkaar in zee gaan, plannen we – live of online – een intake van circa anderhalf uur in. Tijdens die intake wil ik onder andere weten waar jij en je bedrijf/product voor staan, met welke boodschap je in de media wilt komen, wat je doelen met pr zijn, welke droommedia je voor ogen hebt, etc. Daarna vraag ik je – niet voor niets ben ik ook journalist – het hemd van het lijf om te ontdekken welke verhalen er nog meer in jou en je bedrijf, product of dienst zitten. Dit maakt het voor mij later makkelijker om gericht en op maat gemaakt media te benaderen met een sterke pitch. Je zult versteld staan van de mogelijkheden en kansen die ik zie! Ook kijk ik kritisch of je branding wel op orde is – soms kan het dat je verhaal nog niet sterk genoeg staat of je beeldmateriaal of site niet uitstraalt wat je zou willen uitstralen, dan moeten we daar (soms wel tegen een aanvullend tarief) eerst samen mee aan de slag.
2
Ready, set, go!
Vervolgens ga ik rond de drie maanden voor je aan de slag. Allereerst werk ik de strategie uit, zodat we heel helder hebben wat we willen bereiken met de pr en hóe we dat gaan bereiken. Ik bedenk daarvoor goed welke verhalen en invalshoeken ik bij welke media introduceer en met welk doel. Om enkele voorbeelden te geven. Wil je nieuwe investeerders aantrekken? Dan richt ik me vooral op de zakelijke media en kranten die investeerders lezen. Wil je als dé expert op jouw vakgebied gezien worden? Dan regel ik interviews, een gastblog of radio-optreden. Wil je dat iedereen jouw bijzondere taarten gaat bestellen? Dan zorg ik dat die in food magazines en culinaire rubrieken staan te shinen! En soms is een mix hiervan nodig.
Om dit voor elkaar te krijgen, verstuur ik gepersonaliseerde, op maat gemaakte pitches aan de media – dat is echt even een werkje. Hierin staat uitgebreid omschreven waarom jij en jouw product/dienst/expertise aandacht in dat specifieke medium verdienen en dit verschilt dus elke keer. Ook het versturen van de vaak noodzakelijke follow-ups hoort bij mijn werk, want hoe graag we ook willen dat journalisten en redacteuren meteen ‘JA!’ zeggen, ze hebben vaak overvolle mailboxen of er is nog een extra zetje overtuigingskracht nodig. Ook zorg ik dat een interviewafspraak wordt ingepland, dat ze passend beeldmateriaal ontvangen én kijk ik geschreven interviews na.
3
Wat is jouw investering?
Neem vooral contact met me op om mijn tarieven te horen. Het mooie is overigens dat je met één mediaplaatsing je tarief er vaak al uit hebt. Nog mooier is dat je geen omkijken naar je pr hebt omdat ik alles voor je uit handen neem én expert ben in het schrijven van steengoede pitches waar de media enthousiast van worden.
Overigens heb ik een speciaal plekje in mijn hart (én agenda!) voor startende, jonge ondernemers (< 30 jaar) die staan te popelen om hun product voor het eerst met de wereld te delen. Schroom niet om naar mijn speciale tarief te vragen, ik maak graag één keer per maand een plekje in mijn agenda vrij voor jullie.
4
Maar… wat als de media mijn verhaal niet oppikken?
Dit is de meest gestelde vraag die ik krijg en dat begrijp ik best. Het kan spannend zijn om te investeren in pr zonder te weten wat de resultaten zullen zijn. Weet dat mijn klanten ALTIJD publiciteit hebben gekregen in perfect passende media. Als ik jou als klant heb aangenomen, dan twijfel ik er niet aan dat dit ook bij jou gaat lukken. Maar zeker, je moet bereid zijn dit risico te nemen en te vertrouwen in jezelf en op je dienst/product. Check vooral mijn pr cases om te zien wat ik zoal voor elkaar gekregen heb. Vergeet ook niet dat ik sowieso bergen werk voor je verzet wat je zelf niet hoeft te doen. Ik hoor graag van je!
Testimonials
"Ik kende Mariska al via mijn bedrijf The Social Good Girl en kwam voor de lancering van Memorē weer in contact met haar. Toen ze vertelde dat ze de PR uit handen neemt, was het voor mij als drukke ondernemer een no-brainer om met haar samen te werken. Ook omdat ze graag female empowerment concepten support. Wat ben ik blij met onze samenwerking! Dankzij haar is het verhaal van Memorē gepubliceerd in onder andere Grazia, Marie Claire, Vrouw (Telegraaf) en NU.nl. De bestellingen die direct na de publicaties binnenstroomden, zijn het bewijs dat een goede PR-strategie nog altijd waardevol is. Mariska is zeer betrokken, geeft advies hoe je het beste jouw verhaal kunt pluggen en is vooral een heel fijn mens. Schakel haar zeker in als je wilt dat ook jouw verhaal omarmd wordt door de juiste journalisten!”
Amber van Leeuwen
The Social Good Girl en Memoré"Dankzij Mariska heeft Buro Bis op verschillende manier de media gehaald. Onder andere met een artikel in het NRC, Intermediair en op Nu.nl. Ook was Buro Bis vijf achtereenvolgende dagen op de radio bij BNR Nieuwsradio te horen! Mariska weet goed haakjes te vinden, waardoor je onderneming makkelijker wordt opgepikt door diverse media. De samenwerking verliep ook soepel. Heel prettig ook dat ze de geschreven artikelen even nakeek. Oftewel: ik kan een samenwerking met Mariska meer dan aanraden, wanneer je je onderneming meer naamsbekendheid wilt geven.“
Testimonial Anneke Chen
Buro Bis"Mariska's projectmatige aanpak is heel fijn. Ze maakt een plan en benadert gericht media met een op maat gemaakte pitch in plaats van een standaard persbericht. Dit heeft bij de aankondiging van de financieringsronde van Tiny Library tot enorm veel media-aandacht geleid, onder meer in Het Financieele Dagblad, Quote, MT/Sprout, De Ondernemer en Trouw. Ik kan haar zeker aanraden!"
Julie Munneke-Tromp
CEO en founder Tiny LibraryPR
Testimonials
"Dankzij Mariska heeft Buro Bis op verschillende manier de media gehaald. Onder andere met een artikel in het NRC, Intermediair en op Nu.nl. Ook was Buro Bis uitgebreid op de radio bij BNR Nieuwsradio te horen. Mariska weet goed haakjes te vinden, waardoor je onderneming makkelijker wordt opgepikt door diverse media. De samenwerking verliep ook soepel. Oftewel: ik kan een samenwerking met Mariska meer dan aanraden, wanneer je je onderneming meer naamsbekendheid wilt geven.“
Anneke Chen - Buro Bis
"Voor de lancering van Memorē kwam ik weer in contact met Mariska, die mij eerder over mijn andere bedrijf The Social Good Girl had geïnterviewd. Toen ze vertelde dat ze naast haar rol als journalist de PR uit handen neemt, was het voor mij als drukke ondernemer een no-brainer om met haar samen te werken. Ook omdat ze graag female empowerment concepten support. Wat ben ik blij met onze samenwerking! Dankzij haar is het verhaal van Memorē gepubliceerd in onder andere Grazia, Marie Claire, Vrouw (Telegraaf) en NU.nl. De bestellingen die direct na de publicaties binnenstroomden, zijn het bewijs dat een goede PR-strategie nog altijd waardevol is. Mariska is zeer betrokken, geeft advies hoe je het beste jouw verhaal kunt pluggen en is vooral een heel fijn mens. Schakel haar zeker in als je wilt dat ook jouw verhaal omarmd wordt door de juiste journalisten!”
Amber van Leeuwen -The Social Good Girl & Memoré
"Mariska's projectmatige aanpak is heel fijn. Ze maakt een plan en benadert gericht media met een op maat gemaakte pitch in plaats van een standaard persbericht. Dit heeft bij de aankondiging van de financieringsronde van Tiny Library tot enorm veel media-aandacht geleid, onder meer in Het Financieele Dagblad, Quote, MT/Sprout, De Ondernemer en Trouw. Ik kan haar zeker aanraden!"
Julie Munneke-Tromp, CEO en founder Tiny Library